ספארי ראס מוחמד, 28 למאי 2009

"ספארי שמתחיל בניצחון של ברצלונה על מנצ'סטר לא יכול להיות גרוע", היה מי שאמר, וכנראה שצדק. ואני תמיד אומר שספארי ראס מוחמד לא מאכזב לעולם. בימים אלו אני על סף להוכיח את התיאוריה הזו בצורה אמפירית ובעזרת מודל מתימטי ולפרסם את תוצאות המחקר.
בצוות הצוללים המצומצם (8 צוללים ועוד משנרקל אחד) היו ארבעה חבר'ה מנצרת, שאחד מהם אינו צולל (עדיין) והצטרף לחבריו כדי לשנרקל בכל ריף שבו אנחנו צללנו, שני עובדי הייטק (פיסיקאי ומהנדס – זהירות!), היו שי וחברו השבדי פר שמבקר בארץ, וגילי – שועל ספארים ותיק שהצטרף אליי כבר לכמה וכמה ספארים עד היום, ועוד זרועו נטויה.

ספארי צלילה

למרבה הפתעתנו ומגינת לבנו, המצרים לא אישרו את הויזה של אחד המפליגים לראס מוחמד (למרות שזו הוצאה מבעוד מועד בשגרירות מצרים כדת וכדין, או לפחות כדין) והתחלנו את הטיול כשעל ראשנו מרחפת הסכנה שלא נוכל לצלול בשארק ריף המיוחל. את היום הראשון התחלנו בראס קאטי ובראס אום סיד, וסיימנו בריף של הדנרייבן, כשאנו נמנעים מלהיכנס לשמורת ראס מוחמד, לדאבוננו.
למחרת בבוקר צללנו לתוך קרביה של הדאנרייבן, שסימנה תחילתו של יום נהדר בפתח של מיצר גו'באל: שעב מחמוד, שאג רוק ושברי ה-SaraH, ושלישיית צבים נפלאים שקיימו את הבטחתי לצוללים שלי. אני לא מרבה בהבטחות לגבי מה שנראה מתחת למים, ומדגיש תמיד שבעלי החיים לא מרגישים מחויבים לתדרוכים שלי, אבל בשאג רוק אני מרשה לעצמי להבטיח להם צבים, וגם לקיים.
את היום השני סיימנו מעל הטיסלגורם השקועה בעומק 30-32 מ', וירדנו לצלילת לילה של גיבורים, בעומק 15-18 מ', מעל (אבל לא בתוך) אונייה טבועה ובאזור החשוף לזרמים וים לא נוח. למזלנו לא היו זרמים והים היה נוח, והעברנו צלילת לילה רגועה מעל חרטום האונייה הענקית.
למחרת, שש בבוקר, כבר היינו במים לסיור חיצוני מעל הטיסלגורם. שלא כמו בליל אמש, הזרמים הקשו מאוד על הצלילה, והחלטנו שחייבים עוד צלילה באתר, כדי להספיק לחדור מעט פנימה, וליהנות מעט גם ממדוריה הפנימיים, על האופנועים והמשאיות שבתוכה. וממילא לא היה לנו אישור להיכנס לשמורת ראס מוחמד, כך שעדיף היה למצות את האפשרויות היכן שאפשר.
הצלילה השלישית היתה באלטרנטיבס, בדרך חזרה לשארם כדי להוריד את שי ואת פר, שצריך לתפוס טיסה בחזרה לארצות הקור ואת צלילת הלילה בראס קאטי אני לא חושב שנשכח לעולם.

צבא של זהרונים שפתחו במלחמה על כל דיירי הריף, קצרו טרף בכמויות, ואפילו הבריחו "מרגלים תעשייתיים" בדמות זוג דיונונים שקראו עליהם תיגר. חוץ מהם גם היה לובסטר עצום ממדים, שהגיע בדיוק בזמן: בתדרוך לצלילת הלילה טענתי שיש סיכוי לא רע ללובסטר, אבל גילי היה ספקן. חתמנו את התדרוך בחצי התערבות: אם יימצא לובסטר בצלילת הלילה, או שמא אני בדיתי את הלובסטרים מלבי. אחסאן, שמצא עבורי את הלובסטר, זכה לעזור לי להוכיח את טענתי, והוציא אותי דייקן-תדרוכים למופת.

ספארי צלילה

למחרת היום, הפתעה משמחת: השארק ריף מחכה לנו מוקדם בבוקר, ריק מספינות. אמנם גם להקות ענק של דגים לא ראינו, ולא כריש אחד לרפואה, אבל הריף היה יפהפה, נפוליאון ענק ליווה אותנו הלוך ושוב, צב קפץ לביקור, והמהדרין גם ראו חתול ים ענק.
מראס מוחמד הפלגנו לריפים של טיראן, וחתמנו ספארי נהדר בצלילה בג'קסון ריף, ובדריפט רגוע בוודהאוס.

עוד ארבעה ימים של תענוג בראס מוחמד באו לקיצם, כולם שמחים ומחשבים מתי יזדמנו לספארי הבא, ואילו אני עוצם עיניים ומחייך, שהרי אני יודע, שאני אהיה שם פעם נוספת הרבה לפניהם…